ALLES OVER JOUW NAAM

 

 

Inleiding

Opdracht

Werkwijze

Bronnen

Beoordeling

Afsluiting

 

Leerkracht

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Informatie voor de leerkracht

Iedereen heeft twee namen: een familienaam en een voornaam.  Om de herkomst te ontdekken van een familienaam heb je wat geluk nodig.  Er zijn verschillende websites over familienamen, maar die zijn onvoldoende om de meeste familienamen te verklaren.  Makkelijker is het om via internet op te sporen hoe frequent een familienaam voorkomt in België.  De gegevens verschillen wel vaak, vooral omdat sommige sites het telefoonboek gebruiken als gegevensbron.  Het is gelukkig heel wat eenvoudiger om de verklaring van een voornaam terug te vinden.

Kinderen zijn heel gemotiveerd om informatie over zichzelf te zoeken.  Ze ondervinden ook de grote kracht van internet via deze opdracht, maar ook de beperkingen ervan.

Vakgebied            Begrijpend lezen, schrijven, wereldoriëntatie, ICT.

Doelgroep             basisonderwijs – groep 7 en 8 / 5e en 6e leerjaar

Type webquest     kortlopend

Tijdsduur              twee namiddagen

Leerdoelen

·         Zelfstandig informatie opzoeken in bronnen op het internet.

·         Met behulp van internet de betekenis, herkomst en verspreiding van hun naam opzoeken.

·         Een verklarend voornamenboek maken over alle voornamen van een groep of klas.

Eindtermen

ICT:
4 Zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde leeromgeving.
Wereldoriëntatie (overkoepelend):
0.13 Informatiebronnen op een doeltreffende manier hanteren.
Taalbeschouwing:
6.5 Bereid zijn om te reflecteren over taal en taalgebruik.
Wiskunde – metend rekenen:
MR82 Tabellen, grafieken en diagrammen lezen en correct interpreteren.

Benodigde materialen

·         computers met internetaansluiting (liefst voor elke leerling een computer)

·         pen en papier

·         namenboek

·         digitaal fototoestel (indien mogelijk)

TOELICHTING BIJ DE WEBQUEST-ONDERDELEN

·         Maken de leerlingen voor de eerste keer een webquest?  Overloop dan best vooraf klassikaal alle onderdelen van de webquest.

·         Op het einde van de webquest legt elke leerling de persoonlijke pagina op een afgesproken plaats.

AANDACHTSPUNTEN BEOORDELING WEBQUEST

Bij elk onderdeel is te zien hoeveel punten er verdiend kunnen worden.  De kinderen kunnen aan zelfevalutie doen door het resultaat van hun werk te toetsen aan de criteria in het beoordelingsschema.  Ze weten wat van hen verwacht wordt. 
Denk vooraf na over de mogelijkheid dat de verklaring of herkomst niet van alle namen te vinden is op het internet.  Dat kan de wijze van beoordeling beïnvloeden. 

SUGGESTIES VOOR VERVOLGACTIVITEITEN

Een stamboom maken: De kinderen kunnen zelf een eigen stamboom opstellen.  De opbouw ervan begint met henzelf.  Vervolgens trachten de leerlingen zo ver mogelijk terug te gaan in de tijd.  Bij ieder familielid hoort natuurlijk een foto, de naam, de geboortedatum en eventueel datum van overlijden.

DEZE WEBQUEST IS GEMAAKT DOOR

Christophe Bierinckx
Basisschool Sint-Clara, Arendonk
basisschoolstclara@hotmail.com

Deze webquest is gebaseerd op een dossier uit Zonneland en de webquest “Namen noemen”.