|
ALLES OVER JOUW NAAM
|
Inleiding Leerkracht |
Informatie voor de
leerkracht Iedereen heeft twee namen: een familienaam en een voornaam. Om de herkomst te ontdekken van een
familienaam heb je wat geluk nodig.
Er zijn verschillende websites over familienamen, maar die zijn
onvoldoende om de meeste familienamen te verklaren.
Makkelijker is het om via internet op te sporen hoe frequent een familienaam
voorkomt in België. De
gegevens verschillen wel vaak, vooral omdat sommige sites het telefoonboek
gebruiken als gegevensbron. Het
is gelukkig heel wat eenvoudiger om de verklaring van een voornaam terug te
vinden. Kinderen
zijn heel gemotiveerd om informatie over zichzelf te zoeken. Ze ondervinden ook de grote kracht van
internet via deze opdracht, maar ook de beperkingen ervan. Vakgebied Begrijpend
lezen, schrijven, wereldoriëntatie, ICT. Doelgroep basisonderwijs
– groep 7 en 8 / 5e en 6e leerjaar Type webquest kortlopend Tijdsduur twee
namiddagen Leerdoelen ·
Zelfstandig
informatie opzoeken in bronnen op het internet. ·
Met
behulp van internet de betekenis, herkomst en verspreiding van hun naam
opzoeken. ·
Een
verklarend voornamenboek maken over alle voornamen van een groep of klas. Eindtermen ICT: Benodigde materialen ·
computers
met internetaansluiting (liefst voor elke leerling een computer) ·
pen
en papier ·
namenboek ·
digitaal
fototoestel (indien mogelijk) TOELICHTING BIJ
DE WEBQUEST-ONDERDELEN ·
Maken
de leerlingen voor de eerste keer een webquest? Overloop dan best vooraf klassikaal
alle onderdelen van de webquest. ·
Op
het einde van de webquest legt elke leerling de persoonlijke pagina op een
afgesproken plaats. AANDACHTSPUNTEN BEOORDELING
WEBQUEST Bij
elk onderdeel is te zien hoeveel punten er verdiend kunnen worden. De kinderen kunnen aan zelfevalutie
doen door het resultaat van hun werk te toetsen aan de criteria in het
beoordelingsschema. Ze weten wat
van hen verwacht wordt. SUGGESTIES VOOR
VERVOLGACTIVITEITEN Een
stamboom maken: De kinderen kunnen zelf een eigen stamboom opstellen. De opbouw ervan begint met
henzelf. Vervolgens trachten de
leerlingen zo ver mogelijk terug te gaan in de tijd. Bij ieder familielid hoort natuurlijk
een foto, de naam, de geboortedatum en eventueel datum van overlijden. DEZE WEBQUEST IS GEMAAKT DOOR Christophe Bierinckx Deze webquest is gebaseerd op een dossier uit Zonneland
en de webquest “Namen noemen”. |